Економічні основи туризмознавства
DOI:
https://doi.org/10.32589/2412-9321.30.2025.332257Ключові слова:
туризм, туризм як економічне поняття, економічний підхід, економічні засади надання послуг гостинності, туристичне підприємствоАнотація
Метою статті є визначення складу та особливостей економічних засад діяльності в туризмознавстві, виявлення проблем їх забезпечення та реалізації, обґрунтування засобів та інструментів удосконалення з метою підвищення ефективності та конкурентоспроможності туристичної діяльності. Методологічною базою статті є системний підхід з використанням загальнонаукових та спеціальних економічних методів пізнання, наприклад: порівняльний аналіз під час дослідження впливу економіки на туристичну сферу. Крім того, використовувались також такі методи: аналізування, порівняння, систематизації та узагальнення – для уточнення сутності та змісту досліджуваних категорій, зокрема, “економіка туризму”, “економіка туристичного підприємства”; статистичного та порівняльного аналізу, метод узагальнення. Наукова новизна. Прослідковується формування поняття туризму, як виду економічної діяльності в сучасній економічній науці, визначено основні складові поняття “туризм” з економічної, споживчої та соціокультурної точки зору. Викладено теоретичні передумови та обґрунтовано доцільність вирішення проблем розвитку сфери туризму як економічної категорії. Доведено, що оцінка економічного ефекту туристичної діяльності повинна базуватися на визначенні показника, який характеризує результативність господарської діяльності суб’єктів. Результати дослідження. Визначено, що економічна складова в туризмознавстві є дуже важливою, оскільки розвиток туризму дає країні наступні переваги: збільшення грошового потоку, у тому числі приплив іноземної валюти, а отже, і зростання доходів населення; зростання валового національного продукту (ВНП); поповнення бюджетучерез збільшення податкових зборів приймаючого регіону та інших надходжень; створення нових робочих місць, тобто збільшення зайнятості населення; залучення капіталу, в тому числі іноземного; ефект мультиплікатора розвиваючи сферу туризму, країна поступоворозвиває й інші галузі; розвиток інфраструктури; реформування структури відпочинку, яка може бути використана як туристами, так і місцевим населенням; підвищення якості життя місцевих жителів унаслідок демонстраційного ефекту.
Посилання
Beidyk, O. O. (2001). Rekreatsiino-turystski resursy Ukrainy: metodolohiia ta metodyka analizu, terminolohiia, raionuvannia. Vydavnycho-polihrafichnyi tsentr “Kyivskyi universytet. [in Ukrainian]
Gudz P., & Holovko D. (2015). Vyiav ryzykiv v diialnosti turystychnoho pidpryiemstva. Naukovyi visnyk Odeskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu. Nauky: ekonomika, politolohiia, istoriia, 10(230), 64–77 [in Ukrainian]
Denysenko, A. V. (2013). Osoblyvosti isnuiuchykh pidkhodiv do klasyfikatsii turystychnykh ryzykiv ta yikh vplyv na turystychnu diialnist. VISNYK DITB, 17, 214–218 [in Ukrainian]
Krachylo, M. P. (1998). Osnovy ekolohii ta ekonomika pryrodokorystuvannia: navch. рosibnyk. Kramar, 1998. [in Ukrainian]
Liubitseva, O. O. (2002). Rynok turystychnykh posluh (heoprostorovi aspekty). Alterpres. [in Ukrainian]
Moskalova, A. (2018). Finansovi aspekty vplyvu staloho turyzmu na ekonomichnyi rozvytok suspilstva. Ekonomika i suspilstvo, 16, 764–768. [in Ukrainian]
Mykhailichenko, H. I. (2012). Innovatsiini pidkhody do formuvannia multyplikatoriv turyzmu. Ekonomika i prohnozuvannia, 4, 134–146. [in Ukrainian]
Prykhodko, A.I. (2012). Poniatiino-terminolohichnyi aparat turyzmolohii: turystychnyi tsentr chy turystychna destynatsiia. Heohrafiia ta turyzm, 18, 12–19. [in Ukrainian]
Pro poriadok vyizdu z Ukrainy i vʼizdu v Ukrainu hromadian Ukrainy : Zakon Ukrainy vid 21.01.1994 r. No 3857-KhII. [in Ukrainian]
http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/3857-12
Pro zatverdzhennia Polozhennia pro oboviazkoveosobyste strakhuvannia vid neshchasnykh vypadkiv na transporti : Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 14 serpnia 1996 r. No 959. [in Ukrainian]
http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/959-96-п
Pustovit, О. & Pustovit, Y. (2020). Features of business processes in tourist companies. Development of Management and Entrepreneurship Methods on Transport, 1(70), 115–126. [in Ukrainian]
Sidorov, V. I. & Klimova, K. A. (2013). Mekhanizm ekonomichnoho upravlinnia turystychnym biznesom. Visnyk Kharkivskoho natsionalnono universyete imeni V. N. Karazina. Seriia “Mizhnarodni vidnosyny. Ekonomika. Krainoznavstvo. Turyzm”, 2, 180–182. [in Ukrainian]
Smutchak, Z. (2020). Vplyv rozvytku turyzmu na sotsialno-ekonomichnyi stan v Ukraini. Scientific Notes of Lviv University of Business and Law, 27, 92–97. [in Ukrainian]
Trehubov, O. S. (2016). Osoblyvosti turystychnoi industrii ta yii rol v ekonomitsi. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia, 1(21), 190–200. [in Ukrainian]
Fedoryshyna, L., Holovchuk, Yu. & Bodnar, R. (2023). Turyzm yak obiekt rehionalnykh ekonomichnykh doslidzhen. Ekonomika ta suspilstvo, 57. [in Ukrainian]
https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-88
Kharchenko, O. V. (2020). Turystychnyi prostir yak skladova orhanizatsii ekonomiky rehionu. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, 5, 253–260. [in Ukrainian]
Khaustova, K. & Montsol, M. (2023). Biznes-protsesnyi pidkhid do orhanizatsii turystychnoi diialnosti. U T. D. Shcherban (red.). Suchasni transformatsii servisnoi ekonomiky: turyzm, rekreatsiia ta komertsiini posluhy: zbirnyk tez dopovidei II Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii. MDU. [in Ukrainian]
Chvertko, L. A. & Demchenko, T.A. (2018). Strakhuvannia turystychnykh ryzykiv: problemy teorii ta praktyky. Ekonomichni horyzonty, 1, 67–75. [in Ukrainian]
Shynkarenko, V.M., Shynkarenko, L.V. & Orlov, Ye.V. (2023). Analiz investytsiinoi pryvablyvosti haluzei industrii hostynnosti za dopomohoiu matematychnykh metodiv. Naukovyi visnyk Odeskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu, 1–2(302–303), 135–143. [in Ukrainian]
Shmyhal, D. (2022). Stan ukrainskoi ekonomiky. Dopovid na paryzkomu ekonomichnomu Forumi. [in Ukrainian]