Креативний туризм: можливості для історико-культурного та економічного розвитку регіонів
DOI:
https://doi.org/10.32589/2412-9321.30.2025.331943Ключові слова:
креативні індустрії, креативний туризм, туристична дестинація, фестивалі, креативні маршрутиАнотація
Метою статті є аналіз потенціалу креативного туризму в контексті історико-культурного та економічного розвитку регіонів. Методологічну основу дослідження становить система загальнонаукових методів. Концептуальність креативного туризму була досліджена шляхом застосування методу контент-аналізу відкритих джерел інформації. Методи аналізу та синтезу дозволили здійснити порівняння різних підходів до визначення сутності креативного туризму, метод узагальнення дав змогу об’єднати наявні дослідницькі результати та виділити ключові чинники успішності креативних туристичних проєктів. Дослідження також спирається на використання методів порівняння та систематизації. Наукова новизна. У дослідженні визначені основні аспектів впливу креативного туризму на історико-культурний та економічний розвиток регіонів. Результати дослідження. Доведено, що креативні індустрії потребують підтримки та активного залучення до туристичної діяльності. Розвиток креативного сектору забезпечує тісну взаємодію між представниками культури, бізнесу, освіти та місцевими громадами, що є важливим чинником сталого розвитку. Визначено, що креативний туризм характеризується орієнтацією на активну участь туриста в культурному та творчому житті дестинації, активізує соціальну взаємодію, стимулює інновації в туристичних практиках і сприяє формуванню сталих моделей розвитку територій. Креативний потенціал у туризмі може бути ефективно реалізований через використання історичної та культурної спадщини територій. Встановлено, що позитивними практиками є участь туристів у місцевих фестивалях, завдяки чому активізується розвиток суміжних галузей, таких як гастрономія, готельно-ресторанний бізнес, транспорт, виробництво сувенірної продукції тощо. Креативний туризм слід розглядати у якості інструменту економічного розвитку, зокрема сільських регіонів. Набувають популярності індивідуальні креативні маршрути із залученням місцевого населення. Окрему нішу у контексті креативного туризму займають етнотабори та освітні резиденції. Креативний туризм має значний потенціал та створює можливості для економічного розвитку, міжкультурного діалогу та соціальної інтеграції, відтак потребує всебічного дослідження.
Посилання
Vasylieva, O. O., Domashenko, S. V. & Kaptiukh, T. V. (2023). Spetsializovanyi turyzm yak systema kreatyvnykh industrii. Ekonomika ta suspilstvo, 50.
https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-54
Verkhovna Rada Ukrainy. (2024). Zakon Ukrainy “Pro kulturu” (zi zminamy).
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text
Kabinet Ministriv Ukrainy. (2019). Pro zatverdzhennia vydiv ekonomichnoi diialnosti, yaki nalezhat do kreatyvnykh industrii: Rozporiadzhennia vid 24 kvitnia 2019 r. № 265-r. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/265-2019-%D1%80#Text
Myronov, Yu. B. & Svydruk, I. I. (2023). Teoretychni ta praktychni aspekty rozvytku kreatyvnoho turyzmu i torhivlia Pidpryiemnytstvo, 36, 19–24.
https://doi.org/10.32782/2522-1256-2023-36-03
Radionova, O. M., Obolentseva, L. V., & Aleksandrova, S. A. (2020). Kreatyvnist i turyzm: dialektyka vzaiemozviazku (mizhnarodnyi dosvid). Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu: Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, 29, 138–141.
Senkiv, M. I. & Mokh, R. N. (2022). Remesla yak osnova rozvytku kreatyvnykh turystychnykh destynatsii. Ekonomika ta suspilstvo, 36.
https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-36-5
Shevchenko, O. O. (2022). Osoblyvosti rozvytku kreatyvnoho turyzmu pid chas hlobalnoi kryzy turystychnoi sfery. U A. M. Verhun ta in. (Red.), Intehratsiia nauky i osvity: rozvytok kulturnykh i kreatyvnykh industrii: Zbirnyk naukovykh prats za rezultatamy Vseukrainskoi konferentsii, m. Kyiv, 10 travnia 2022 r. (s. 169–172). Kyiv: KNUTD.
Duxbury, N., Silva, S., & de Castro, T. V. (2018). Creative tourism development in small cities and rural areas in Portugal: Insights from start-up activities. In Creating and managing experiences in cultural tourism (pp. 291–304). World Scientific.
https://doi.org/10.1142/9789813233683_0018
Landry, C. (2006). The art of city-making. Earthscan.
Landry, C. (2020). Creating citymaking: Its power & potential. Comedia.
Lee, A. H. J., Wall, G., & Kovacs, J. F. (2015). Creative food clusters and rural development through place branding: Culinary tourism initiatives in Stratford and Muskoka, Ontario, Canada. Journal of Rural Studies, 39, 133–144.
https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2015.05.001
OECD. (2014). Tourism and the creative economy. OECD Publishing.
https://doi.org/10.1787/9789264207875-en
Richards, G. & Raymond, C. (2000). Creative Tourism. ATLAS News, 23, 16 – 20.
Richards, G., & Wilson, J. (2006). Developing creativity in tourist experiences: A solution to the serial reproduction of culture? Tourism Management, 27(6), 1209–1223.
https://doi.org/10.1016/j.tourman.2005.06.002
Solovev, M. S. & Latkin, V. V. (2017). Kreativnyie industrii kak sektor kultury [Creative industries as a cultural sector]. International Journal of Humanities and Natural Sciences, 5, 10–12.