Стратегічні напрямки розвитку менеджменту туризму в контексті трансформації системи безпеки та страхування
DOI:
https://doi.org/10.32589/2412-9321.30.2025.331829Ключові слова:
менеджмент туризму, конкурентне середовище, перспективи розвитку, система безпеки, страхування в туризміАнотація
Метою статті є аналіз сучасних тенденцій та напрямів розвитку туристичного менеджменту в умовах конкурентного середовища, а також визначення ефективності стратегій, що можуть допомогти туристичним підприємствам залишатися конкурентноспроможними в нинішніх умовах війни і глобальних потрясінь. Методологія ґрунтується на принципах системності й науковості. Використано такі методи, як метод порівняння, метод аналізу та синтезу інформації, а також метод теоретичного узагальнення. Наукова новизна. В науковому досліджені увага зосереджена на стратегічних напрямках розвитку менеджменту, аналізі факторів впливу та прогнозуванні перспектив його розвитку, досліджені особливості сучасного стану безпеки туризму в Україні. Проаналізовано основні тенденції розвитку страхування туризму у взаємозв’язку із розвитком туризму як галузі. Наведено основні чинники зменшення фінансової ефективності страхових послуг у сфері туризму, пов’язані із комплексним характером страхових послуг, акумуляцією та концентрацією ризиків. Визначено як пріоритетний напрям розвитку страхування зовнішнього туризму. Результати дослідження. Починаючи з 2014 року, туристична сфера України зазнала суттєвих змін під впливом політичної нестабільності, економічної кризи, пандемії COVID-19 та повномасштабного вторгнення. Водночас, поряд із інтенсивним розвитком і територіальною експансією туристичної діяльності, щораз актуальнішими стають проблеми безпеки гостинності в туризмі – соціально-економічні, політико-правові, воєнно-політичні, екологічні, соціокультурні тощо. Але дивлячись зі сторони безпеки, то доволі інтенсивний розвиток туризму і гостинності в нашій країні та в світі в останні роки відбувається на фоні посилених міжнародного тероризму, військових конфліктів та загальне погіршення кримінальної обстановки. Саме це зумовило трансформацію підходів до організації та безпеки дозвілля.
Посилання
Bidniak, M. N. (2017). Orhanizatsiini zasady upravlinnia turystychnoiu diialnistiu pidpryiemstva. A.S.K.
Blyzniuk, S. V. (2018). Diialnist turystychnoho pidpryiemstva. Vyd. 2-he, vypr. i dopov. Vydavnytstvo “Politekhnika”.
Bohynia, D. P. (2017). Osnovy turystychnoho biznesu : zb. nauk. pr. Instytut ekonomiky NAN Ukrainy.
Holod, A. P. (2017). Bezpeka rehionalnykh turystychnykh system: teoriia, metodolohiia ta problemy harantuvannia: monohrafiia. Lvivskyi derzhavnyi universytet fizychnoi kultury.
Herasymenko, V. H. (2016). Rynky turystychnykh posluh: stan i tendentsii rozvytku: monohrafiia. Astroprynt.
Zhytnyk, O. Ye. (2019). Pliusy vprovadzhennia informatsiinykh system: rezultaty. Marketynh v Ukraini, 5, 12–16.
Zhyvko, Z. B. (red.). Orhanizatsiia ta upravlinnia systemoiu ekonomichnoi bezpeky pidpryiemstva: navch.-metod. posib. vydavets Chabanenko Yu. A.
Illiashenko, S. M. & Shypulina, Yu. S. (2007). Tovarna innovatsiina polityka : pidruchnyk. Universytetska knyha.
Kozynets, V.M. (2006). Bezpeka zhyttiediialnosti u sferi turyzmu: navchalnyi posibnyk. Kondor.
Kozachuk, M.A. (2013) Problema bezpeky turystychnoï diialnosti v konteksti Hlobalnoho etychnoho kodeksu turyzmu. U Suchasni tendentsiï rozvytku ta vdoskonalennia turystskoï diialnosti v Ukraïni v konteksti kontseptualnykh polozhen Hlobalnoho etychnoho kodeksu turyzmu: materialy XII Aspirantskykh chytan (s. 31–34). KUTEP.
Prodius, O.I. (2020). Stratehichne upravlinnia v umovakh pidvyshchenoi nevyznachenosti. U Materialy II Mizhnarodnoi naukovo– praktychnoi konferentsii “Suchasnyi menedzhment ekonomichnykh system v koordynatakh paradyhmy staloho rozvytku” (s. 4–9). Seredniak T. K.
Prokopenko, O. V. (2017). Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv. INZhEK.
Shepeliev, V. D. (2020). Konkurentospromozhnist pidpryiemstv: mekhanizmy zabezpechennia ta stratehii pidvyshchennia. KNEU.