РІЧ ЯК АНТИКОНЦЕПТ У ТВОРАХ ХУДОЖНЬОГО МОДЕРНІЗМУ: лінгвофілософські аспекти естетики негативності
Анотація
У статті розкрито аксіологічну динаміку концепту РІЧ як втілення співвідношення соціального та особистісного, матеріального та духовного, переломлених крізь призму естетики негативності як рушійної сили художнього модернізму. Дефініційне зіставлення концепту та антиконцепту у філософському та лінгвокогнітологічному ракурсах дозволяє говорити про дві їх основні іпостасі – раціонально-логічну й емоційно-естетичну, розрізнення яких має філософські витоки. Художнє перетворення концепту РІЧ в оповіданні Вірджинії Вулф “Solid Objects” (Реальні предмети) свідчить не лише про його рух від профанного до сакрального з подальшою симулякризацією, а й про письменницькі
вияви евристики художнього дискурсу модернізму, пов’язані з прогнозуванням таких соціокультурних явищ, як симулякр та дауншифтінг.
Ключові слова: концепт, антиконцепт, аксіологічна динаміка, естетика негативності, профанне, сакральне, симулякр.
В статье раскрыта аксиологическая динамика концепта ВЕЩЬ как воплощения соотношения социального и личностного, материального и духовного, пропущенных сквозь призму эстетики негативности как движущей силы художественного модернизма. Дефиниционное сопоставление концепта и антиконцепта в философском и лингвокогнитологическом ракурсе позволяет говорить о двух их основных ипостасях – рационально-логической и эмоционально-эстетической, различение которых имеет философские основания. Художественное превращение концепта ВЕЩЬ в рассказе Вирджинии Вулф “Solid Objects” (Реальные предметы) свидетельствует не только о его движении от профанного к сакральному с дальнейшей симулякризацией, а и о писательских проявлених эвристики художественного дискурса модернизма, связанных с прогнозированием
таких социокультурных явлений, как симулякр и дауншифтинг.
Ключевые слова: концепт, антиконцепт, аксиологическая динамика, эстетика негативности, профанное. сакральное, симулякр.
This paper reveals an axiological dynamics of the concept THING as an embodiment of the correlation between the social and personal, material and spiritual, viewed through the prism of negative aesthetics as a moving force of literary modernism. Comparing the definitions of concept and anticoncept from philosophical and cognitive perspectives highlights their two main facets ? rational (logical) and emotional (aesthetic), the discrimination of which goes back to philosophical beginnings. Artistic transformation of the concept THING in Virginia Woolf’s “Solid Objects” demonstrates not only its motion from the profane to the sacral with
a further simulacrization, but also displays the writer’s manifestations of heuristics pertaining to modernist literary discourse, which are grounded in prognosticating such sociocultural phenomena as simulacrum and downshifting.
Key words: concept, anticoncept, axiological dynamics, negative aesthetics, profane, sacral, simulacrum.