ПРОБЛЕМИ ЕКСПОНУВАННЯ РАРИТЕТНОЇ АВІАЦІЙНОЇ ТЕХНІКИ В МУЗЕЯХ КИЄВА

Автор(и)

  • І. Лебедєв Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут ім. Ігоря Сікорського», Україна
  • І. Лебедєва Київський національний лінгвістичний університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32589/2412-9321.26.2021.269866

Ключові слова:

музей, авіаційний музей, музейний експонат, відновлення літаків, реставрація

Анотація

У статті дається коротка характеристика технічних музеїв, які поряд з історичними, художніми, військовими, краєзнавчими є важливим чинником збереження культурної спадщини народу. Зазначається, зокрема, що технічні музеї поділяються на багатопрофільні та галузеві й що останні кількісно переважають. Крім того, розвиток військової техніки відображають військово-історичні музеї. Дається коротка характеристика перших технічних музеїв Києва і найбільш відомих авіаційних музеїв світу. Зокрема, підкреслюється та увага, яка приділяється на Заході літакам часів
Другої світової війни, їх участі в авіашоу, що збирають тисячі глядачів. Як приклад відновлення та труднощів, які виникли під час її реалізації, що було пов’язано з відсутністю технічної документації, наведено процес реставрації бомбардувальника СБ. Виявляється, гриф «таємно» поширювався й на всі креслення до нього. Ось чому після зняття цієї моделі бомбардувальника з виробництва вся документація на літак знищувалася, незважаючи на те, що експлуатація
машини у цивільній авіації тривала ще кілька років. Детально розглядається шлях АНТ-7 випуску кінця 1920-х років до експозиції в ангарі 11 корпусу НАУ. Експонат збирали з трьох літаків, які зазнали аварії у різних місцях Півночі й Сибіру у 1940-х роках. Зазначається, що найкраще була проведена реставрація двигунів, оскільки було знайдено керівництво з їхньої експлуатації та були висококваліфіковані спеціалісти. Приділяється також увага причинам відхилення від технічних норм кінця 20-х – початку 30-х років ХХ ст. під час реставрації літака. Також увага приділяється відкриттю Державного авіаційного музею України, розширенню його експозиції. Крім того, розглядаються перспективи пошуку літаків часів Другої світової війни в Україні і наголошується на необхідності долучення держави до цієї справи.

Посилання

Український технічний музей: історія, досвід, перспективи : матеріали 15-ї Всеукраїнської науково-практичної конференції. Київ, 2021. 250 с.

Константинов В. О. Про музей науки і техніки в Україні. Праці Центру пам’яткознавства : зб. наук. пр. Київ, 2001. Вип. 3. C. 126–142; Гріффен Л. О., Константинов В. О. Система технічних музеїв в Україні. Праці Центру пам’яткознавства : зб. наук. пр. 2009. Вип. 16. С. 91–102; Гріффен Л. Технічні музеї України. Краєзнавство. Географія. Туризм. 2010. № 40. C. 3–7; Писаревська Н.В. Еволюція музеїв науково-технічного профілю. Музеї України. 2006. № 3. C. 24–25.

Музейна педагогіка в науковій освіті : монографія / ред. кол.: С.О. Довгий, О.М. Топузов, В.А. Бітаєв та ін. ; за наук. ред. С.О. Довгого. Київ : Національний центр «Мала академія наук України», 2020. 334 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-01-09

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ