Актуальність вивчення дисципліни «Історія України» у закладах вищої освіти в умовах сьогодення

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32589/2412-9321.29.2024.301788

Ключові слова:

історія України, заклади вищої освіти, українсько-російська війна, принципи викладання, європейський вибір України

Анотація

Метою дослідження є обґрунтування необхідності ґрунтовного вивчення дисципліни “Історія України” в українських університетах як запоруки посилення у студентської молоді почуття національної гідності та національної ідентичності українського народу в умовах українсько-російської війни. Методологічною основою дослідження є принцип історизму та наукового об’єктивізму. Під час дослідження застосовувалися універсальні методи наукового пізнання (аналізу, синтезу, індуктивний, дедуктивний), а також спеціальні методи історичних досліджень (ретроспективний, хронологічний, історико-порівняльний). Наукова новизна. Здійснено аналіз політики Міністерства освіти і науки України, спрямованої на впровадження європейських норм і стандартів у вітчизняну освітню сферу. Зазначено, що шлях оптимізації освітніх програм за рахунок скорочення вивчення соціогуманітарних дисциплін не враховує національну специфіку України
і не відповідає сучасному етапу існування української державності. Доводиться, що вивчення національної історії у закладах вищої освіти має здійснюватися на глибокому теоретичному рівні на тлі загальноєвропейського історичного процесу і бути забезпеченим відповідною навчально-методичною літературою. Результати дослідження. Підкреслюється, що в умовах повномасштабної війни, розв’язаної росією проти України, глибоке знання історичного шляху нашого народу, витоків його ідентичності є основою для виховання патріотизму, формування почуття національної гідності. Хронологічний принцип викладання історії, характерний для шкільного курсу, не дає можливості побачити історичний шлях нашого народу у перспективі, на тлі загальноєвропейських процесів, зрозуміти природність і невідворотність європейського вибору України. На сучасному етапі існування нашої держави повернення дисципліни “Історія України”
до системи вищої освіти в якості обов’язкової компоненти освітніх програм усіх спеціальностей є важливим завданням. Викладання вітчизняної історії у закладах вищої освіти має здійснюватись у контексті загальноєвропейського історичного процесу, що потребує забезпечення оновленого курсу відповідною навчально-методичною літературою.

Посилання

Баклашова, Т. & Проскунін, В. (2019). Підходи до вдосконалення змісту викладання курсу “Історія України” у вищих навчальних закладах відповідно до вимог дослідницького навчання. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 11, 192–202.

Вакарчук, І. (2009, Квітень 28). Якість освіти і вільна траєкторія студента. Українська правда. Взято з https://www.pravda.com.ua/articles/2009/04/28/3910314/

Бенюк, К. (2023, Листопад 15). Все, як писав дядечко Орвелл: чому окупанти спалюють українські книжки. Українська правда. Взято з https://espreso.tv/vse-yak-pisav-dyadechko-orvell-chomu-okupanti-spalyuyut-ukrainski-knigi

Гончарова, О. (2023). Формування історичної пам’яті як головне завдання викладання історії України у вищих навчальних закладах. У Актуальні проблеми теорії та методики навчання історії (с. 262–269). Видавництво Запорізького національного

університету.

Горбань, Т. Ю. (2022). Питання на часі: викладання історії України у закладах вищої освіти. У Парадигма вищої освіти в умовах війни та глобальних викликів XX століття (с. 106–108). Гельветика.

Грушева, Т. (2023). Історія України в закладах вищої освіти: виклики часу. У Актуальні проблеми теорії та методики навчання історії (с. 269–274). Видавництво Запорізького національного університету.

Зякун, А.І. (2019). Викладання національної історії у вищих навчальних закладах України: формування нового змісту. Сумська старовина, 54, 55–63.

Ігнатова, Л. Р., & Лебедєв, І. К. (2019). Українська історія у контексті європейських подій у працях науковцях ХХ – початку ХХІ ст. Вісник аграрної історії, 29–30, 196–201. Історія тепер “не обов’язкова”? Історики коментують рішення Міносвіти. (2023,

Січень 23). Український тиждень. Взято з https://tyzhden.ua/istoriia-teper-ne-obov-iazkova-istoryky-komentuiut-rishennia-minosvity/

Історія України не зникне з системи тестування – Шкарлет. (2023, Лютий 6).

Укрінформ. Взято з https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3666356-istoria-ukraini-ne-znikne-z-sistemi-testuvanna-skarlet.html

Ковальський, Б. П. (Ред.). (2003). Історія України (Соціально-політичні аспекти). Київ.

Костилєва, С. О. (Ред.). (2021). Україна в контексті історичного розвитку Європи. Київ: АртЕкономі.

Кривчик, Г. (2017). Історія в технічному ВНЗ: викладання в межах можливого. У Університет – центр формування духовності, патріотизму та інтелігентності (95-річчю ДДАЕУ присвячується), 7, 36–41.

Куліш, С. М., & Філатова, О. Є. (2021). Курс історії України для студентів непрофільних спеціальностей: інтегрування дисципліни в загальний процес підготовки фахівця. Проблеми сучасної освіти, 11, 15–18.

Мартинова, І. С. (2022). Війна України/війни пам’яті та викладання історії України. У Парадигма вищої освіти в умовах війни та глобальних викликів XXІ століття (с. 279–283). Гельветика.

Мотенко, Я., & Шишкіна, Є. (2018). Історична освіта у вищій школі як консолідуючий чинник українського суспільства. Українознавчий альманах, 23, 136–141.

Мотенко, Я., & Шишкіна, Є. (2018). Історичні дисципліни як складова вищої освіти в Україні на початку ХХІ ст. Історичні студії суспільного прогресу, 6, 158–163.

Наливайко, Д. (1998). Очима Заходу: Рецепція України в Західній Європі XI–XVIII ст. Основи.

Науковці закликають Міносвіти не замінювати вивчення історії України у вищій школі історією української культури. (2009, Червень 3). УНІАН. Взято з https://press.unian.ua/press/975253-naukovtsi-zaklikayut-minosviti-ne-zaminyuvativivchennya-istoriji-ukrajini-u-vischiy-shkoli-istorieyu-ukrajinskoji-kulturi.html

Петренко-Цеунова, О. (2022, Липень 19). Чому історія – на часі? Пояснюють науковці. Український тиждень. Взято з https://tyzhden.ua/chomu-istoriia-na-chasipoiasniuiut-naukovtsi/

Повернення обов’язкового вивчення навчальної дисципліни “Історія України” у закладах вищої освіти. (2022, Червень 6). Електронні петиції. Кабінет Міністрів України. Взято з https://petition.kmu.gov.ua/petitions/4322

Савчук, Т. (2023). Рефлексії щодо відповідності змісту шкільної освіти сучасному стану розвитку історичної науки. У Актуальні проблеми теорії та методики навчання історії (с. 151–155). Запоріжжя: Видавництво Запорізького національного університету.

Селищева, І. (2017). Історична пам’ять у контексті історичної освіти. Педагогіка вищої та середньої школи, 1(50), 222–230.

Соколинська, А. (2015, Червень 16). Історія – поза розкладом. В інформаційній війні українські виші не залишають майбутнім гуманітаріям шансів на перемогу. День. Взято з https://day.kyiv.ua/article/podrobytsi/istoriya-poza-rozkladom

Старченко, Н. (2022, Липень 21). Для чого історія в часи, коли лунають гармати.

Український тиждень. Взято з https://tyzhden.ua/dlia-choho-istoriia-v-chasy-koly-lunaiut-harmaty/

Терещенко, Ю.І. (1996). Україна і європейський світ: Нарис історії від утворення Старокиївської держави до кінця ХVІ ст. Київ: Перун.

Терещенко, Ю.І. (Ред.). (2013). Україна і європейський світ (ХVІІ–ХVІІІ ст.). Київ: Видавничий центр КНЛУ.

Терещенко, Ю.І. (Ред.). (2013). Україна і Франція. Київ: Видавничий центр КНЛУ.

Шалашна, Н., & Воронова, Н. (2022). Основні напрямки інтегрування курсів історії України і української культури та всесвітньої історії у вищій школі. Гуманізація навчально-виховного процесу, 2(102), 33–42.

Яблонський, В.М. (2002). Українсько-французькі історичні зв’язки у ХХ ст. Київ: Видавничий центр КНЛУ.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-26

Номер

Розділ

Статті